A Lada finn arca
2013.02.06. 06:57
A Ladának nálunk kultusza volt egykor, s még ma is sokan nosztalgiázva gondolnak rá. Akinek sikerült a szovjet ipar ékességére szert tennie, az már vitte valamire az életben. Legalábbis sokkal többre, mint egy Dacia, Trabant vagy Wartburg tulajdonos.
Nem tudom, a finnek hogyan voltak ezzel, de náluk is sok Lada futott az 1980-as években. A nagytestvér eléggé közelről figyelte őket, igaz, kiegyezett velük döntetlenben. A finneknek meg kellett venniük a sok szovjet vackot, cserében megtarthatták a többpártrendszert. Tudom, nem ilyen egyszerű a történelem, de a lényeg valahol ez volt.
A Lada hirdetésével nem is vacakoltak sokat a finnek, ami az alábbi reklámból is jól lejön. A mező közepére kiállítottak egy vadító színű Ladát, körbejárták a kamerával, alá tettek egy kis ciripelést. Eközben egy finn tavak mélységét idéző férfihang elmagyarázza, hogy miért menő a Lada. Valami olyat is mond, hogy családi autó. Tulajdonképp igaza van, tényleg többen férnek el benne, mint egy Kispolszkiban.
A következő reklámban már nem a családi jelleg dominál. Itt a fiatalos stílust igyekeznek belemagyarázni a Ladába. Ebben a kisfilmben két párocska autózik vidéki utakon és a városban. A karakteres férfihang itt is igyekszik a lelkünkre beszélni, elhangzik a temperamentumos és az Európa szó is. Valahogyan pont ez a két kifejezés nem társul a fejemben a Lada képéhez.
A Lada Samara reklámja már mellőz minden komolyságot. Nem élvezhető benne a finn nyelv szépsége, a világ bármely pontján levetíthető lett volna. Igaz, nem mindenhol hagyták volna a TV-ben menni.
Itt egy végtelenül bugyuta nőcske lakik az autóban, benne alszik, tereget, sminkeli magát. Vigyorog, viháncol, illegeti magát, lényeg, hogy jókedve van. Még a reklámot készítő stáb is megjelenik a filmben, nehogy valaki elfelejtse, kik is hozták létre ezt a remekművet. Ha szeretettel nézzük, még bájosnak is nevezhetjük.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.02.06. 18:10:49
Vejnemöjnen12 2013.02.06. 18:51:24
esef 2013.02.06. 20:37:20
Uusikaupunki-ban gyártották rövid idegig a Samarát "Lada Samara Baltic" néven. kívül is kicsit más volt mint az eredeti orosz, na meg belül is
@Hurrá Torpedó:
onnan vittek Ny-Eu exportra is Ladákat
Viktus 2013.02.06. 21:44:54
radix 2013.02.06. 21:45:10
MP 2013.02.06. 21:45:16
ledo76 2013.02.06. 22:33:04
Tehát ha nem is volt egy igazán jó kocsi, még a Fiat 124-eshez képest sem, de aki nem tudott vagy akart többet fizetni egy autóért (ott nem divat se akkor sem ma a felesleges flancolás) megfontolandó alternatíva volt. Főleg a finneknél, ahol a kemény tél miatt kimondottan praktikus volt a Lada a saját összeszereléstől függetlenül.
nyisziati 2013.02.06. 23:18:03
:DDD
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.02.07. 15:48:18
Itt a svédeknél is akad néha Niva, meg egyszer láttam Ezeröcsit, meg kockaladát is.Itt is inkább a kommunista-lelkületűek vették inkább.Olcsó játszósgépnek mondjuk még most is jó lehet.