Fin(n)om mosolyok
2013.05.20. 19:08
Élelmiszerbiztonsági kérdésekben a finnek nem ismernek tréfát! Az ellenőrzött boltok és vendéglők négyféle smile matricát kapnak majd a bejáratukhoz, hogy a vevők és vendégek láthassák, mire számíthatnak tőlük. Aki pedig már otthon szeretné eldönteni, hogy hol vásárolja meg például az ebédnek valót, az ellenőrzést végző hivatal honlapján is rákereshet az adott üzletre.
A napokban kerültek fel a világhálóra a legutóbbi finn élelmiszerbiztonsági ellenőrzések eredményei. Az egyszerűség kedvéért a hivatal négyféle smile figurát használ a minősítéshez. Minél szélesebben mosolyog a fejecske, annál biztosabb lehet a vásárló abban, hogy nyugodtan elfogyaszthatja a helyben vásárolt élelmiszert.
A legnagyobb mosolyt megkapott üzletekben minden rendben találtak az ellenőrök. A kisebb mosoly azt jelzi, hogy ott is rendben mennek a dolgok, bár vannak kisebb hibák, de azok nem befolyásolják lényegesen a minőséget. A kedvetlenül néző arc viszont már azt mutatja, hogy az élelmiszerbiztonságot veszélyeztető, esetleg a fogyasztók megtévesztésére alkalmas dolgot tárt fel az ellenőrzés. Ezeket megadott időn belül korrigálnia kell az üzemeltetőnek. A sírásra görbülő száj pedig a sürgős beavatkozás szükségességét jelzi, vagyis nincs türelmi idő, azonnal cselekednie kell az érintettnek.
A finn sajtóban megszólaltak olyan hangok, amelyek a túlzott szigorúságra hívták fel a figyelmet. Kiderült ugyanis, hogy csak a szabályok maradéktalan betartása eredményezi a legjobb minősítést, nem elég minden ételnek kifogástalannak lenni. Például egy élelmiszerbolt azért került csak a második kategóriába, mert az öltöző padlóján találták az ellenőrök az egyik alkalmazott utcai cipőjét. Annak a cipőtartóban kellett volna lennie, ugyanis a szabályzatban az áll: „A padló legyen könnyen tisztítható!” Vagyis nem akadályozhatja a tisztíthatóságot egy ottfelejtett cipő, még az öltözőben sem.
Egy másik hely, amelyik szintén „csak” egyszerű mosolyt kapott, azért csúszott le a szélesebb fajtáról, mert a tisztítószerek tárolására szolgáló helyiségben a felmosáshoz használt vödör a padlón volt. A szabály szerint a tisztításra használt eszközök szárítását állványzaton kell megoldani. Tehát a tökéletes száradás miatt semmi sem lehet csak úgy, a földön. Egy étterem pedig azért mondhatott le a tökéletes minősítésről, mert a konyhában dolgozó szakácsok fülbevalója kilógott a szakácssapka és kendő alól, ami nem megengedett.
A sajtó által megkérdezett hivatali illetékes azt nyilatkozta az említett kritikákra, hogy a smile figurák kihelyezésén túl lehetőség van a véleményezés közzétételére is. Ezért a kedves vendég dönthet úgy, hogy a felsorolt hiányosságok ellenére mégis az adott üzletben vásárol. A minőséget ugyanis nem rontja a földön felejtett cipő és vödör, csak nem felel meg az előírásoknak.
Forrás és kép: hs.fi, evira.fi
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.