Paprikás rapszódia

2013.02.14. 10:01

„Paprikaszagú gyökereiről”, vagyis magyar származásáról is szól Kati Kovács finn író-rajzoló első könyve. A Paprikás rapszódia az V. Magyar Képregényfesztiválra jelent meg 2009-ben.

 

Mint a nagyapja révén magyar származású szerző az MTI-nek felidézte, második gyerekét várva rajzolta a Finnországban 1994-ben megjelent és az év legjobb finn képregényének választott Paprikás rapszódiát.

 

 pr01.jpg

 

„A történet egy magyarországi látogatásom emlékén alapul, tíz éves voltam akkor. Szüleim három napra küldtek Magyarországra, hogy egy levelezőtársamat, Erikát meglátogassam. Nagyon félénk kislánynak számítottam és sok olyan dologgal találkoztam, ami akkor „nagyobb” volt nálam. Ezek mind bennem maradtak, hosszú-hosszú évekig; már felnőtt voltam, amikor először elmeséltem a történetet egy barátomnak, aki nem akarta elhinni, mondván, az olyan szürreális, hogy csak kitalálhattam” - emlékezett Kati Kovács.

 

Az írónő beszámolója szerint magyar nagyapja 1939-ben érkezett Finnországba és későbbi feleségét megismerve le is telepedett ott. „Elég kicsi voltam még, amikor nagyapám meghalt, de nagyon szerettem” - idézte fel.

 

 pr02.jpg

 

Mint Kati Kovács elmondta, a családban soha nem beszéltek magyarul, így ő is csak néhány szót tud. „Gyakran ettünk azonban magyar ételeket, tele voltunk magyar holmikkal, hiszen nagyapám cége jellegzetes magyar termékeket importált Finnországba. Nyaranta mindig eljöttünk Magyarországra, itt találtam az újságokban levelezőpartnereket, mint például Erikát is” - beszélt gyerekkori élményeiről.

 

Mint hozzátette, akkoriban Magyarország Finnországtól szinte minden tekintetben nagyon különböző világnak számított, azóta azonban a globalizáció hatására ezek a különbségek csökkentek.

 

Kati Kovács családjában generációk óta jellemzőek a „furcsa sorsok”: nagyapja Magyarországon született és Finnországban halt meg, apja Finnországban jött a világra és Magyarországon hunyt el, míg az írónő Olaszországban találta meg a férjét és ott él már 25 éve.

 

A finn szerző beszámolója szerint a Paprikás rapszódia után 11 könyvet rajzolt, ebből 8-nak a szövegét is ő írta. Közülük több is életrajzi elemekből táplálkozik, de ahogy a Paprikás rapszódia, ezek sem dokumentarista igénnyel készültek.

Forrás: MTI

A bejegyzés trackback címe:

https://ekozbenfinnben.blog.hu/api/trackback/id/tr775079875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása