A Lada finn arca

2013.02.06. 06:57

A Ladának nálunk kultusza volt egykor, s még ma is sokan nosztalgiázva gondolnak rá. Akinek sikerült a szovjet ipar ékességére szert tennie, az már vitte valamire az életben. Legalábbis sokkal többre, mint egy Dacia, Trabant vagy Wartburg tulajdonos.

 

 l1200.jpg

 

Nem tudom, a finnek hogyan voltak ezzel, de náluk is sok Lada futott az 1980-as években. A nagytestvér eléggé közelről figyelte őket, igaz, kiegyezett velük döntetlenben. A finneknek meg kellett venniük a sok szovjet vackot, cserében megtarthatták a többpártrendszert. Tudom, nem ilyen egyszerű a történelem, de a lényeg valahol ez volt.

 

A Lada hirdetésével nem is vacakoltak sokat a finnek, ami az alábbi reklámból is jól lejön. A mező közepére kiállítottak egy vadító színű Ladát, körbejárták a kamerával, alá tettek egy kis ciripelést. Eközben egy finn tavak mélységét idéző férfihang elmagyarázza, hogy miért menő a Lada. Valami olyat is mond, hogy családi autó. Tulajdonképp igaza van, tényleg többen férnek el benne, mint egy Kispolszkiban.

 

 

 

A következő reklámban már nem a családi jelleg dominál. Itt a fiatalos stílust igyekeznek belemagyarázni a Ladába. Ebben a kisfilmben két párocska autózik vidéki utakon és a városban. A karakteres férfihang itt is igyekszik a lelkünkre beszélni, elhangzik a temperamentumos és az Európa szó is. Valahogyan pont ez a két kifejezés nem társul a fejemben a Lada képéhez.

 

 

 

A Lada Samara reklámja már mellőz minden komolyságot. Nem élvezhető benne a finn nyelv szépsége, a világ bármely pontján levetíthető lett volna. Igaz, nem mindenhol hagyták volna a TV-ben menni.

 

Itt egy végtelenül bugyuta nőcske lakik az autóban, benne alszik, tereget, sminkeli magát. Vigyorog, viháncol, illegeti magát, lényeg, hogy jókedve van. Még a reklámot készítő stáb is megjelenik a filmben, nehogy valaki elfelejtse, kik is hozták létre ezt a remekművet. Ha szeretettel nézzük, még bájosnak is nevezhetjük.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ekozbenfinnben.blog.hu/api/trackback/id/tr195064944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.02.06. 18:10:49

javítok. nem megvették a szovjet szarokat, hanem ők maguk szerelték össze. hozzá kell tenni sokkal jobban mint a ruszkik. ők tudták mi az hogy alvázvédelem, így a finn összeszerelésű ladák nem is rohadtak széjjel. meg extrázták is, mert ott volt rá igény.

Vejnemöjnen12 2013.02.06. 18:51:24

@Hurrá Torpedó: Nahát, ezt nem is tudtam! Mármint, hogy volt ott összeszerelés. Köszönet az infót!

esef 2013.02.06. 20:37:20

@Vejnemöjnen12:
Uusikaupunki-ban gyártották rövid idegig a Samarát "Lada Samara Baltic" néven. kívül is kicsit más volt mint az eredeti orosz, na meg belül is

@Hurrá Torpedó:
onnan vittek Ny-Eu exportra is Ladákat

Viktus 2013.02.06. 21:44:54

A ruszkik a ladákból sosem tudtak annyit gyártani, amennyit eltudtak adni. Egyébként finnekhez is ideális igénytelen-megbízható gép volt.

radix 2013.02.06. 21:45:10

benszülött kollégám szerint csak a finn kommunisták ("true believers") vettek Ladát.

MP 2013.02.06. 21:45:16

Egy apró adalék Kimi Räikkönen első autója is egy Lada volt.

ledo76 2013.02.06. 22:33:04

A Lada maga idejében (70-es évek) nem volt rossz autó. Persze nem a Mercedes-hez, vagy egyébb csúcsautóhoz képest hanem az árkategóriájában. Azért a pénzért legfeljebb a fogyasztását lehetett kritizálni, más szempontból elment. Lehet, hogy a te fejedben nem volt se családi, se temperamentumos, se európai, de valójában akkor még (európában) ez volt a családi méret, ha nem is ment mint az állat (főleg a fogyasztásához képest), de akkor egy nem sportos márka fajlagos teljesítménye inkább kevesebb volt mint több a Ladáénál és akkor már nyugaton kezdett az elsőkerékhajtás elterjedni ami sokat csorbítja a vezetési élményt.
Tehát ha nem is volt egy igazán jó kocsi, még a Fiat 124-eshez képest sem, de aki nem tudott vagy akart többet fizetni egy autóért (ott nem divat se akkor sem ma a felesleges flancolás) megfontolandó alternatíva volt. Főleg a finneknél, ahol a kemény tél miatt kimondottan praktikus volt a Lada a saját összeszereléstől függetlenül.

nyisziati 2013.02.06. 23:18:03

@MP: akkor ő is komcsi?!
:DDD

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.02.07. 15:48:18

Haha, jól néz ki ez az Ezerkecske a brit versenykocsi-zöld színben... :D
Itt a svédeknél is akad néha Niva, meg egyszer láttam Ezeröcsit, meg kockaladát is.Itt is inkább a kommunista-lelkületűek vették inkább.Olcsó játszósgépnek mondjuk még most is jó lehet.