Én vagyok a fej!

2016.03.16. 06:48

„Fej vagy írás?” – hangzik el a kérdés, amikor pénzfeldobással igyekeznek valakik valamit eldönteni. Gyerekként nem értettem ezt a mondatot, sokáig ugyanolyan badarságnak gondoltam, mint beteg embernek azt mondani tüsszentéskor, hogy: „Egészségedre!” Később aztán feltárult előttem az illemszabályok és a szerencsejátékok bonyolult világa, így nem csodálkozok már semmin, csak elfogadom a szokásokat. Most pedig, amikor az én profilom is érmére került, már büszkén mondhatom, hogy én vagyok a fej. Ez meg itt egy komolytalan írás. (Sokak szerint a számérték a fej, a jelkép az írás. Csakhogy itt nincs számérték, csupán a fejem.)

 

Finnországban is van Csodák Palotája, amit Heurekának neveznek. Vantaa városban található, Tikkurila városrészben. Helsinki pár perc vonatút, így a fővárosból, de az ország más részeiből egyaránt érkeznek ide családok, iskolai osztályok. Egy hete mi is felkerekedtünk, hogy immár második alkalommal rácsodálkozzunk az itt kiállított furcsaságokra.

kepatmeretezes_hu_heureka2012.jpgSaját kép, még 2012-ből

 

A rengeteg fizikai kísérlet, téli sportokat szimuláló gép, közlekedésbiztonsági és orvosi ismereteket adó játék mellett van itt patkánykosárlabda és planetárium is. Előbbi pontosan az, ami a neve, vagyis a gondozójuk irányítása mellett kosárlabdázó patkányok mérkőzése. Utóbbi pedig Európa egyik legmodernebb planetáriuma, amelyben lélegzetelállító filmeken ámulhatnak a kicsik és nagyok.

 

Nekem nagyon tetszett a Planetáriumon kívüli bolygóbemutató, ahol egy gömb volt felfüggesztve a plafonra. Valahogyan erre a gömbre rávetítették a bolygókat, de úgy, hogy közben azok forogtak. Számítógéppel lehetett vezérelni, hogy melyik égitestet szeretnénk látni. A Föld esetében még a szelek, a tengeráramlások irányát is tanulmányozni lehetett.

kepatmeretezes_hu_heurakafold2012.jpgSaját kép, még 2012-ből

 

Mindennél jobban élveztem azonban azt, hogy rákerülhettem egy érmére. A pénzverde kiállításán ugyanis nem csak a pénz kialakulásáról, elkészítéséről lehetett információkat olvasni, hanem egy szerkezet segítségével önmagunkat ábrázoló érmét is megalkothattunk. Ahogy az alábbi kis videóban látható, előbb egy fényképet lőttünk magunkról. A belépőjegyként szolgáló karkötőn van egy kód, ezt kellett beolvastatni a masinával. Ellenőrizhettük a gépen, hogy tetszünk-e magunknak, majd a kép jóváhagyása után mehettünk is a gravírozást elindítani. Egy monitoron megfigyelhető, ahogyan ráégünk az előlapra.

 

A forrón előkerülő érmén kívül még egy ajándékot kapunk a cégtől. A már említett karkötőn ott egy internetes cím, ahol a személyes kódunk megadása után elmenthetjük a saját érménk virtuális, díszcsomagolásos változatát. (Ilyen dobozka nem jár az érméhez, ez csak poén.) A képet aztán küldözgethetjük büszkén az otthoniaknak a neten. Vagy feltehetjük a személyes blogunkra.

meretezdat_hu_sajaterme.jpg

Szép, de miért a fülem a hangsúlyos az érmén?

A bejegyzés trackback címe:

https://ekozbenfinnben.blog.hu/api/trackback/id/tr298486192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása